Hyvää nawruzia

Hyvää nawruzia! Nawruz on persialainen uusivuosi, jonka alku osuu aina kevätpäiväntasaukseen. Nawruzia juhlivat iranilaiset ja niitä kulttuurisesti lähellä olevat kansat. Nawruzin juhlinta on levittäytynyt Keski- ja Etelä-Aasiaan, Kaukasukselle, Luoteis-Kiinaan, Krimin niemimaalle ja Balkanille. Sitä viettävät juhlapäivänään zarathustralaiset, bahá’í-uskoiset, alevit, alawiitit, 12-šiialaiset ja ismailiitit. Intian parseilla juhlan päivämäärä vaihtelee.

Juhla on tradition mukaan persialaisen profeetta Zarathustran keksintöä, ja juutalaisten purim-juhlan arvellaan saaneen myös alkunsa siitä. Jotkut liittävät sen legendaarisen kuningas Jamshidin voittoon demoneista. Joidenkin mielestä juhla on maanviljelyskulttuurin myöt syntynyt ja liittyy Lähi-idän hedelmällisyyskultteihin. Bahá’í-uskoisille siihen loppuu yhdeksäntoista päivän paasto, ja se on heidän kalenterinsa ensimmäinen päivä.

Nawruzin hetki määritellään aurinkokalenterin mukaan, ja sitä pidetään kevään ensimmäisenä päivänä. Se osuu yleensä maaliskuun 21. päivään – toisinaan sitä seuraavaan tai edeltävään päivään. Juhla kestää kolmetoista päivää. Nawruz on Farvardin-kuun ja samalla iranilaisen kalenterin ensimmäinen päivä, ja jo muinaisista ajoista lähtien se on ollut suuri kansallinen juhlapäivä Persian valtakunnassa ja Iranissa.

Nawruzia juhlitaan samaan tapaan kuin kristittyjen pääsiäistä: symboliikka viittaa kevääseen ja uudistumiseen. Viikkoa ennen tai vähän aikaisemmin astioihin kylvetään linssejä, joista kasvaa nawruziksi koristeellinen ruohikko. Juhlapäivänä ihmiset pukeutuvat puhtaisiin vaatteisiin, ja pöytään on katettu hedelmiä, kakkuja, värjättyjä munia ja muita herkkuja. Esillä pidetään myös muita symbolisia esineitä kuten pyhää kirjaa ja peiliä. Ilotulitteista on tullut myös tärkeä osa juhlaa modernissa Iranissa.

Yksi yleinen nawruziin liitetty tapa on asettaa pöydälle seitsemän asiaa, joiden persiankieliset nimet alkavat S:llä. Sellaisia ovat esimerkiksi hyasintit, omenat, liljat, hopearahat, valkosipuli, etikka ja tuoksuruuta. Suuri osa juhlasta kuluu tavatessa ystäviä ja sukulaisia. Juhlallisuudet päättyvät nawruzin kolmantenatoista päivänä, jolloin järjestetään eväsretkiä maaseudulle. Itäneet linssit heitetään virtaavaan veteen, ja ne kanavat pois menneen vuoden huonon onnen.

Nawruzia juhlitaan kaikkialla, minne iranilainen kulttuuri on levittäytynyt: Intian zarathustralaisten keskuudesta iranilaisyhteisöihin kaikkialla maailmassa. Juhla symboloi iranilaisen kulttuurin uskontorajat ylittävää yhtenäisyyttä ja persialaisen sivilisaation jatkuvuutta.

Today, while many of the ancient festivals have faded away in most parts of the country, Now Ruz remains a national Persian festival, and its advent brings joy to the heart of the people. Although many of the old customs and ceremonies, as recorded in histories and travel books, have vanished with the lapse of time, yet what does remain makes Now Ruz the most fascinating of the Persian festivals, rich in folkloric details and symbolic reminiscences.

– Professori E. Yarshater

Bahailainen nawruz-rukous: http://www.bahaiprayers.org/nawruz.htm

Lähteitä ja lisätietoa

http://www3.kumc.edu/diversity/ethnic_relig/nawruz.html
http://altreligion.about.com/od/holidaysfestivalsevents/p/nawruz.htm
http://www.bbc.co.uk/religion/religions/bahai/holydays/nawruz.shtml
http://bahai-library.com/walbridge_encyclopedia_nawruz
http://www.iranvision.com/nowruz.html
http://www.cais-soas.com/CAIS/Celebrations/haftsin.htm
http://www.bbc.co.uk/religion/religions/zoroastrian/holydays/noruz.shtml

* * *